ورود به سایت

رمزتو فراموش کردی؟

عضویت در سایت

مجله آنلاین موسیقی استان هرمزگان

* گفتگو : محمدرضا اقدسی مینابی

شرجی : بیـوگرافـی

محسن آزاد بخش هستم متولد ۲۹ آذر ۱۳۶۳ ، کار موسیقی رو از ۱۷ سالگی شروع کردم یعنی از سال ۸۰ و اولین گیتارم رو مرداد همون سال خریدم ، بعد از سه سال کار موسیقی رو به صورت حرفه ای دنبال کردم .

شرجی : از حضور کدوم یک از اساتید بهره بردین ؟

آقای بهروز ذاکری، آقای محترم پناه و آقای حسین گردین

شرجی : چی شد که به کاردر زمینه موسیقی علاقمند شدی؟

شنیدن کارهای ابراهیم منصفی این علاقه رو در من ایجاد کرد ، نواختن کارهای ابراهیم منصفی و پس از اون دنبال کردن کارهای موزیسین های مطرح دنیا باعث شدکه حرفه ای تر به موسیقی نگاه کنم .

شرجی : خانوادت با فعالیتت در زمینه موسیقی مخالفتی نداشتن ؟

نه به هیچ وجه ،اتفاقا خیلی با این قضیه خوب برخورد میکردن ، تمرین موسیقی سرو صداهای زیادی دنبال داره ،همین که صبوری می کردن کمک بزرگی بود

شرجی : با کدوم آهنگساز و خواننده بیشتر در ارتباط هستی ؟

مرتضی مظفری

شرجی : کدوم کارهات بیشتر به دلت می شینه ؟

فرقی نداره ، همه شون رو دوست دارم

شرجی : و از کدومشون بیشتر خاطره داری ؟

از اگی نه اگینی،سروده رضا غریب زاده و لوو رودخونه از رامی .

شرجی : چه آهنگی رو زیر لب همیشه زمزمه می کنی ؟

موسیقی راک یا همون بلوز رو که بهشون علاقه مندم

شرجی : در مورد سبک کارهاتون توضیح بدید .

سبک موسیقی رو که خودم دوست دارم و دنبال می کنم ، سبک موسیقی بلوز هست ولی ساختار کارهام موسیقی راک- بلوز هست با “ریتم بندرعباسی” که آواهای “ریتم اند بلوز” در اونها وجود داره بعبارتی ساختار موسیقی من فیوژنه ( تلفیقی).

شرجی : چی شد که این سبک رو انتخاب کردی و چطور شدچنین ساختاری رو در نظر گرفتی ؟

بچه که بودم برادرهام همین نوع موسیقی رو گوش می دادن و من کم کم ،حالا خواسته یا ناخواسته ، با این نوع موسیقی رشد کردم و بعدها که بزرگ شدم و خودم خواستم موسیقی کار کنم خیلی احساس نزدیکتری به این سبک داشتم و بهش علاقه مند شدم .

من قبلا هم به صورت پاپ آهنگسازی می کردم اما وقتی وارد گروه مامبولیوا شدم تجربه های زیادی در زمینه ی تنظیم و آهنگسازی پیدا کردم که باعث شد به هدفم نزدیکتر بشم

شرجی : تفاوت راک و بلوز در چیه ؟

سبک “بلوز” یه سری قاعده های خاص خودش رو داره که اگه از این قاعده خارج بشه دیگه اسم اون موسیقی رو نمیشه گذاشت “بلوز” ، اما راک نسبت به بلوز گسترده تر هستش و شاخه های خیلی زیادی داره ، عامیانه ترین شاخه این سبک “پاپ راک” هست که کورش یغمائی بنیانگذار این سبک توی ایران بود

شرجی : همه میدونیم که به این سبک موسیقـی مجـوز داده نمی شه ، آیا حاضرید بخاطر اخذ مجوز سبکتون رو عوض کنید؟

نه به هیچ عنوان ، این احساس درونی منه و اگه از این حیطه خارج بشـم دیگـه کسی به اسـم محسـن آزادبخش وجـود نداره

شرجی : پیـگیر مجـوز برای آلبوم قبلیـت شدی ؟

نه اصلا ، چون می دونستم اگه برم دنبالش وقتمو تلف کردم

شرجی : کمی در مورد البومت برامون بگو .

ترانه های این آلبوم رو رضا غریب زاده سروده بود آهنگ سازیش با خودم و تنطیم هم بر عهده بهروز حبیب زاده وکال این آلبوم رو استودیو مهراب گرفتم و میکسش هم بهروز حبیب زاده انجام داد توی این آلبوم بیشتر سعی داشتم از نظر ساختار، تنظیم و خوانندگی شکل متفات تری توی ریتم بندرعباسی بیارم و تا حدودی به خواسته ام رسیدم

شرجی : با توجه به هزینه بالا و سود کم چطـورشد به فکـر انشار آلبـوم افتادی؟

آلبوم درد مه اگه توجه کرده باشید یه مجموعه کامل بود که آهنگسازی، ترانه و تنظیمحرفشون یکی بود واسه همین تصمیم به انتشارش گرفتم ، احساس می کردم که اگه بخوام تک تراک بیرون بدم اصلا جور در نمی یاد .

شرجی : خودت به عنوان یه شنونده، آلبوم « دردِ مه » رو چطور ارزیابی می کنی ؟

من اگه یه شنونده عادی بودم خوشم میومد چون به عنوان یه شنونده از این نوع موسیقی خوشم میاد.

شرجی : از بابت انتشار آلبوم بدون مجوز مشکلی برات پیش نیومد؟

نه اصلا

شرجی : تو فروشـش هم هیچ مشکـلی نداشتـی ؟

نه اصلا

شرجی : چقـدر فروش داشـتی ؟

تقریبا %۸۰ آلبوم فروش رفت،

شرجی : برنامه ای برای انتشار آلبوم جدید نداری؟

فعلا ترجیح میدم تک تراک کار کنم تا آلبوم ، تهیه آلبوم هزینه بالایی داره و بدون اسپانسر ممکن نیست. از طرفی آلبوم مجموعه ایست که باید انسجام بین قطعات حفظ بشه ، از این جهت کار زیادی میطلبه

شرجی : استقبال مردم از کارهایی که انجام دادی چطور بوده؟

تا جایی که من شنیدم و میدونم مردم راضی بودن ، البته نظرات متفاوتی هم دراین زمینه هست .

شرجی : تا به امروز چند آلبوم و چند قطعه توسط محسن آزادبخش اجرا شده؟

تا امروز ۶ قطعه که در قالب آلبوم پخش شد بنام درد مه ، و ۴ تک تراک به نامهای لوو رودخونه ، کاشکه یه دفعه جوون مبو، جـدی مگـه و وام که اخیراً توسط شرجی منتشر شد که جمعاً میشه ۱۰ قطعه

شرجی : نـوازندهای خیلی قابلی وجود دارن که در کارشون خیلی موفق هستن امادر کنار نوازندگی به خوانندگی هم پرداختن ، به نظرت این کار درسته ؟

چرا که نه ، چیزی که مهم هستش اینه که یک خواننده بایستی شناخت درستی از صدای خودش داشته باشه و توی گام صدای خودش بخونه

شرجی : غیر از شما دیگه کی این سبک رو توی بندر کار می کنه ؟

خیلی ها هستن تو بندر که راک یا بلوز کار می کنن ، اما فکر می کنم فقط من این نوع آهنگسازی رو در نظر گرفتم.

شرجی : بنظرت آیااین سبک تونسته مخاطبین خودش رو پیدا کنه؟

بله این سبک مخاطبین خاص خودش رو داره و روز به روز به این مخاطبان افزوده میشه

شرجی : در باره کنسرت هات بگو

خودم که دو کنسرت اجرا کردم و در بقیه ی کنسرت ها به عنوان نوازنده حضور داشتم که معتبرترین اون ها مامبولیوا بوده

شرجی : چی شد که وارد گروه مامبولیوا شدی ؟

سال ۸۳ بود که من بطور حرفه ایی زیر نظر استار محمد محترم پناه کار می کردم و بعد از یک سال تمرین ازم درخواست کردن که توی گروهشون باهاشون همکاری کنم

شرجی : “مامبو لیوا ” یعنی چی ؟

مامبونوعی ریتمه که درموسیقی کشورکوبا و دیگر کشور‌های آمریکای جنوبی بسیار متداول هستش ولی ریشه اون از آفریقاست ریتمی که در هرمزگان و به خصوص بندرعباس به عنوان ریتم بندرعباسی رایج است از خانواده‌های همان ریتم مامبو هستش. که ریشه‌ای مشترک دارند

لیوا هم که نوعی موسیقی هست که از آن در مراسم زار (موسیقی درمانی) و در مراسم عروسی و جشن‌ها استفاده می‌کنند

شرجی : بزرگترین درگیریه ذهنـی محسـن چیـه ؟

( خنده ) تا حالا بهش فکر نکردم

شرجی : بهترین آهنگساز استان از نظر محسن ؟

آهنگسازای خوبی داریم مثل ، هادی آرمین ، فاضل پیش ، مرتضی مظفری حسن اقبالی و … که به نظر من همشون تو رنج خودشون خوبن و هر کدوم لهجه خاص خودشون رو دارن نمیشه گفت چه کسی بهترینه ،به عقیده ی من هر آهنگسازی می تونه واسه هر کسی بهترین باشه.

شرجی : بهـترین تنظـیم کننـده ؟

به نظر من همه خوبن اما باید ببینی کی حسش به تو نزدیکتره

شرجی : بیشتر مایل هستی با کـدومشون کـار کنی ؟

من با بهروز حبیب زاده کار می کنم و از این همکاری بسیار راضی هستم،بخاطر اینکه ما حسمون بهم خیلی نزدیکه

شرجی : عملـکرد انجمن موسیقی استان رو تو این چند مدتی که آقای جهان بخش حضور دارن چطـور دیـدی ؟

من واقعیت زیاد سر و کاری با انجمن موسیقی ندارم

شرجی : نظرت در مورد موسیقی رپ و خواننده های رپ چیـه ؟

موسیقی رپ در واقع گویای معضلات اجتماعیه و برگرفته از موسیقیه “ریتم اند بلوزه” و بیشتر وکال محوره و باعث میشه شنونده ها بتونن راحت تر ارتباط برقرار کنن چون اگه دقت کرده باشین تو کشور خودمون مردم به اولین چیزی که دقت می کنن ترانه ست . از نظر من سبک رپ خوبه البته اگه به جاش استفاده بشه و در همون معضلات اجتماعـی بیان بشه .

شرجی : بهـترین رپر استان از نظرت کیه ؟

کارای نوید عبدالهی، امید قدسی نژاد و محمودکما رو میپسندم

شرجی : در مورد تیـتراژ برنامه ی بـزرگراه بیست برامون بگو

مهراب این کار رو ساخته بود، مهراب خوب می دونه که از چه خواننده ایی تو چه کاری استفاده کنه و مهراب پیشنهاد داد منم خوندم بنظرم کار خوبی شد.

شرجی : فکر کنم یه تیکه رپ هم توش استفاده شده بود !

بله محمود کما خونده بود

شرجی : بهتـرین خواننده ی بندر از نظر محسن ؟

به نظر من علی حبیب زاده(علی خان) اما در حال حاضر رضا صادقی

شرجی : و خواننده کشوری ؟

سیروان خسروی رو قبول دارم

شرجی : بدترین خصوصیات اخلاقیت چـیه ؟

خیلی لجباز و یه دنده ام

شرجی : آخرین باری که ناراحت شدی کی بود ؟

سعی می کنم کمتر به ناراحتیام فکر کنم، یادم نمیاد..

شرجی : آخرین باری که گفتـی چَشم کِی بود ؟

( خنده ) همین چند لحظه پیش به خودتون ، گفتین بیا مصاحبه رو شروع کنیم گفتم چَشم

شرجی : بزرگترین هدفت توی زندگـی چیه ؟

هدفم اینه که سبک خودم رو دنبال کنم و بتونم به صورت استاندارد به دنیا معرفی کنم

شرجی : وقتـی دلت می گیره چیـکار می کنی ؟

یه آهنگ انرژیک گوش می کنم که به ناراحتیم غلبه کنه و انرژی از دست رفتمو دوباره بدست بیارم

شرجی : دوستای هنـریت کیـا هستن ؟

بهروز حبیب زاده، مرتضی مظفری ، محسن خاش ،حسن اقبالی ، مهدی رنجبر، مسیح پروین و عرفان بلوکی، با اینها رابطه نزدیکتری دارم

شرجی : آهنگسازی ، نوازنـدگی و یا خـوانندگی، کدوم رو بیشتر دوست داری و بنظر خودت تو کدوم یک موفق تری ؟

من از نوازندگی رسیدم به سازندگی، از سازندگی رسیدم به خوانندگی در واقع من هر چه دارم از نوازندگیمه ،نوازندگی و آهنگسازی رو بیشتر دوست دارم امااحساس می کنم بخاطر جنس صدام تو خوانندگی موفقترم

شرجی: از اونجا که تو این سبکی که شما کار میکنی ، نوع خاصی از ترانه باید خونده بشه و ترانه سراهای اندکی تو این سبک شعر میگن ، واسه گرفتن ترانه مشکلی نداری؟

به نظر من هر جایی که موسیقی تولید میشه و اگه نیاز اون احساس بشه،خود به خود ترانه هایی هم برای اون موسیقی سروده میشه ، مثلا توی دهه ۵۰ بندرعباس ما ترانه بلوز داشتیم که گروه کارلوس اجرا کرده “یار چغلو” اونجایی که می گه : تو رفتی با رقیب مه نشتی پیغوم اتدا بی مه که تو زشتی

این اعتراضیه که همیشه در ترانه های بلوز سیاه پوستها به او اشاره میشه پس پیداکردن ترانه ی هم خون با موسیقی مشکل نیست این نیازه و هر جا که نیازی باشه ترانه تولید میشه.

شرجی: ترانه مناسب واسه این سبک بایستس چه ویژگیهایی داشته باشه؟

باید حالت اعتراضی داشته باشه چه عاشقانه و چه اجتماعی

شرجی: از نظر شما تو این سبک ترانه نقش مهم تری داره یا آهنگ ؟

این جنس ترانه هست که باعث میشه چنین آهنگی خلق بشه، پس خیلی می تونه تاثیرگذار باشه

شرجی: نقش تنظیم تو کارهایی به این سبک چقدر هست ؟

مثل بقیه سبکها تنظیم میتونه همونقدر تاثیر گذار باشه

شرجی: تو موسیقی این سبک بیشتر از چه سازهایی استفاده میشه ؟

سه ساز نقش بسیار مهمی رو ایفا می کنن ، الکتریک گیتار، باس گیتار و درامز.سازهای مثل ارگن،پیانو و سازهای بادی تکمیل کننده هستند

شرجی: ساز مورد علاقه ؟

گیتارالکتریک و آگوستیک

شرجی: واسه برگزاری کنسرتت با مشکلی روبرو نشدی ؟

مشکلات زیادی داشتیم مثل ندادن مجوز واسه تبلیغات مثل لغو شب اول کنسرتمون تازه اونم با هزار خواهش تونستیم واسه یک شب مجوز بگیریم همین امر باعث شد از نظر مالی ضرر کنیم ولی بیشتر از این خوشحال بودیم که تونستیم یه اجرای متفات و بی نقص به نمایش بذاریم

شرجی: استقبال مردم از کنسرت چطور بود؟

با توجه به تبلیغات بسیار کم اصلا انتظار چنین استقبالی رو نداشتیم

شرجی: تفاوت گیتار بیس با گیتار الکتریک ؟

گیتار بیس نوعی ساز زهی هستش که صداش به وسیله یک تقویت کننده الکتریکی (آمپلیفایر) تقویت میشه. این ساز که برای تولید صداهایی با فرکانس و تن پایین استفاده میشه ، از نظر ظاهری بسیار شبیه به گیتار الکتریک هستش بااین تفاوت که بدنه بزرگ‌تری داره و معمولاً دارای چهار سیم (گاهی پنج یا شش) هست که از نظر تن صدا، یک اکتاو پایین‌تر از گیتار الکتریک، در محدوده بیس کوک میشه.

شرجی : ترانه هایی رو که انتخاب کردی تا الآن همه مال آقای غریب زاده بوده ؟

اکثرا از آقای غریب زاده بوده

شرجی : چطور با رضاغریب زاده آشنا شدی ؟

رضا غریب زاده رو پسر عموم ما رو با هم آشنا کرد ، من از حس و حال خودم گفتم و از سبکی که دارم کار می کنم و اینکه تو این سبک ترانه مثلا باید فلان طور باشه و اینجوری شد که اولین کار رو با «اگی نه گینی »استارت زدیم . رضا دقیقا همون چیزی که من می خوام رو تو ترانه می یاره،نوع ریتمیک بودن و اعتراض آمیز بودن ترانه های غریب زاده باعث شد که من به چنین ساختاری برسم

شرجی : سعـادت رو در چـی می بیـنی ؟

اینکه به هدفم برسم

شرجی : تیکه کلامـت چیـه ؟

( خنده ) به چه دروغ بگم

شرجی : بزرگتـرین آرزوت چیـه ؟

هدفم آرزومه

شرجی : تاثیر سایت ها رو در موسیقی چطور می بینـی ؟

خیلی تاثیر گذار می تونه باشه و این تاثیر ممکنه بد باشه و یا خوب چون آثار رو به کل دنیا معرفی می کنه

شرجی : توی زنـدگی به خودت چه نمره ای می دی از ۲۰ ؟

۱۶ ، ۱۷

شرجی : بهتـرین هدیـه ای که تا حـالا گرفتـی چیـه ؟

گیتـار

شرجی : چه کسی این هدیه رو برات خرید ؟

داییـم

شرجی : بهتـرین و بدتـرین خاطـره ی زندگیـت ؟

بهترین خاطره همین گرفتن گیتار بود در سال ۸۵ و بدترین خاطره ها هر چی بوده از ذهنم پاک کردم و اصلا بهشون فکر نمی کنم واسه همین به ذهنم نمی یاد

شرجی : شعـرهای کـدوم شاعـر رو بیشـتر می پسـندی ؟

ابراهیم منصفـی و صالح سنگبر

شرجی : نظـرت در مورد مجـید ذاکـری چیـه ؟

ترانه هاش رو خیلی راحت و عامیانه می نویسه و وقتی کارهاش خونده میشه آدم خیلی راحت می تونه گفته های مجید رو توی ذهنش تصور کنه و فکر می کنم یکی از مهمترین عوامل موفقیت مجید همین باشه

شرجی : محـبوبیـت برای محسن مهمتر یاشهرت ؟

معمولا محبوبیت خیلی ارزش بالاتری داره

شرجی : بارزتـرین ویـژگی اخلاقیـت ؟

خیلی شوخم و خوش خنده

شرجی : وقـتی رو اسـتیج هستی چه احساسی داری ؟

احساس می کنم اونجا راحت ترو بهتر می تونمم احساسم و پیامم رو به مردم انتقال بدم.

شرجی : برنامه ای برای کنسرت نداری ؟

قصد داریم با حسن اقبالی در اطراف استان تور بذاریم

شرجی : یعنـی شما دیگـه ایشالله هر مشکلـی پیش بیـاد با هم هستیـن ؟

نه اتفاقا اینطور هم نیست ، الآن هر کدوم داریم مستقل کار خودمون رو می کنیم

شرجی : از کارهای جدیدی که در شرف انتشار هست برای اهالی شرجی بگو

من سه تا کار دارم الآن که یکیش هنوز مبهمه ،یکی هم “جبار”از بهروز عباسی دشتـی و جدیدترینش از آقای غریب زاده به نام “دلـم گیرن”

شرجی : سخن پایانی

تشکر ویژه از پسر داییـم (آرش معمارزاده) و بهروز حبیب زاده که در انتشار آلبـومم خیلی کمکم کردن و از پوریا ارغش ، محسن میری و کیومرث مرادی به خاطر حمایت هاشون در کنسرت واقعا ممنونم و سپاس از شما که چنین فرصت رو برام فراهم کردین

شرجی : شنیدن این کلمات چه حسی رو در محسن تداعی میکنه؟

مادر : بهترین ترانه زندگیم

پدر : صبور

ناصـر عبـدالـلهی : اعتماد بنفس و جسارت

حسن اقـبالی : سلطان راک بندر

ابراهیـم منصـفی : احساس خالـص

صالح سنگـبُر : وام

رضا غریـب زاده : تو خوب نابـی

بهـروز حبـیب زاده :مستعد و با اخلاق

دابـکو : اولین “ای اس پی” استان

فیـس بـوک : ارتباط با دوستان

رضا صـادقی : سلطان پاپ ایران

شرجی : مرگی

تو خوب نـابی : تو آدم بشو نمی شی !

دردِ مه : خاطره فراموش نشدنی

مرتضی مظفری : بهترین دوست زندگیم

حسیـن گردیـن : الگوی هنـریم

محمد محتـرم پنـاه : استـادم

مهـراب : خلاق

محمد جواد رسولی :حامی موزیسین های هرمزگانی در دنیای مجازی

گیتار:زندگی

اینترنت : ورود به دنیای مجازی

هادی آرمین : دوست داشتنی

کارلوس سانتانا : عشق

فاضل پیش : اعجوبه ی گیتار

انجمن موسیقی :بی خبرم ازش

روزنامه :فقط ورزشی

ورزش : فقط فوتبال

نظرت در مورد این کار چیه؟

هیچ نظری برای این مطلب ارسال نشده است.

آخرین آثار منتشر شده