ورود به سایت

رمزتو فراموش کردی؟

عضویت در سایت

مجله آنلاین موسیقی استان هرمزگان

شرجی – محمد جواد رسولی : حتما دستی پشت پرده است ،

این جمله را زیاد شنیده ایم. جمله ای که در مورد موسیقی این دیار نیز صدق می کند.
دستهای معین راهبر پشت پرده ی بسیاری از خاطره های من و شماست. پنجه های هنرمندی که احساس را تکمیل می کند تا لذت موسیقی را به اوج برساند.
این بار نه ساز هست و نه نُت…این بار معین است و حرفهای نگفته ای که در مصاحبه با شرجی خواهید شنید

 

شرجی – متولدکجا و چه سالی هستید؟
متولد شهری از تبار گرما بنام بندر لنگه و روزی از روزهای خوب خدا ۲۵/۰۶/۱۳۶۵

شرجی – فعالیت خودتون را در زمینه موسیقی از چه سالی آغاز کردید و این فعالیتها از کی بصورت حرفه ای دنبال شد؟
از سال ۷۰ نواختن پیانو را شروع کردم که تا الان ادامه داشته و مطمئناً  هنوز هم حرفه ای نیستم و دارم سیاه مشق می نویسم تا روزی که بتونم یک خط خوش بنویسم که اونم آیا بشه اسمش گذاشت حرفه ای یا نه،  اما سعی من برای حرفه ای شدنه

شرجی – مشوق اصلیت توی این راه کی بوده ؟
خانواده ام

شرجی –  زمان و دلیل عزیمت شما به تهران؟
سال ۸۷ بود که رفتم , ۲ سالی هست که در تهران اقامت دارم و این عزیمت بخاطرآشنایی با پیشرفتهای تکنیکال روز دنیا در زمینه کارم بود

شرجی – چرا بندرعباس یا لنگه نه ؟ چرا تهران ؟
چون متاسفانه در بندرعباس و بندر لنگه امکانات پیشرفته برای ضبط و پرداخت موسیقی وجود نداره  ولی امیدوارم روزی فراهم بشه، چون توی غربت زندگی کردن زیاد برام لذتی نداره

شرجی –  محیط چقدر رو کارت تاثیرگذار بوده ؟
هر محیط شرایط خاص خودش رو داره و هر شرایطی تاثیر خاص خودش رو

شرجی –  قبل از هر چیز تفاوت آهنگساز و تنظیم کننده ؟
آهنگساز سازنده کالبد یک اثر و تنظیم کننده دمنده روح دراون کالبد میباشد

شرجی –  چند تک آهنگ و آلبوم از شما منتشر شده؟
دقیقاًخاطرم نیست اما فکر کنم اینقدی شده که اگر بخوام تک تک از اونها اسم ببرم ۶و۷ صفحه ای باید بنویسم

شرجی –  قطعه مورد علاقه شما که به گویش بندری خوانده شده؟ و به زبان فارسی؟
ترانه ای بندری دل دگه گولم مزن از مرحوم ابراهیم منصفی ، همسایه خورشید از برادرم محمود و همینطور بی خداحافظ از رضا صادقی به فارسی

شرجی – ساز مورد علاقه شما چیه و چه سازی را بصورت تخصصی کار میکند؟
پیانو

شرجی – ترجیح میدید تو کاراتون بیشتراز ریتم و ملودی بندری استفاده کنید یا غیر بندری ؟
موسیقی یعنی همه جهان، به بندر و غیر بندر خلاصه نمیشه

شرجی –  یه ترانه باید چه ویژگیهایی داشته باشه که معین آهنگسازی و تنظیم اونو قبول کنه؟
باید به دلم بشینه

شرجی –  نظر شما در مورد نوازنده ها و خوانندگان هرمزگانی چیه ؟
نمی خوام بگم که کی خوبه کی بده، اما در یک جمله میتونم بگم که تو شرایط موجودو نبود امکانات مناسب و کافی در استان ، نوازنده های هنرمندی چون محمد محترم پناه ، عبدالوهاب وجدانی و، حسین گردین ،حسن نوری نسب , مرتضی کریمی ، ناصر رحیمی و خیلی های دیگه تونستند به پیشرفتهای بسیار خوبی دست پیدا کنند و این قابل ستایش هستش ، بنظرم باید دست این عزیزان رو بوسید

شرجی –  چندی پیش ترانه ای از طریق شرجی منتشر شد با نام همدلی که حرف و حدیث هایی بدنبال داشت نظر شما در این مورد چیه؟
من هنوز سنی ندارم و خودم رو در دنیای موسیقی کوچیک می بینم، اما در یک خانواده خوب و بزرگ و زیر دست یک پدر بزرگوار رشد کردم و در حد خودم نمی بینم در مورد مسائل کوچیک و آدمهای کوچیک حرف بزنم  ،فقط در همین حد میتونم بگم که عظیم الجثه بودن  فیل نمیتونه دلیلی برای بزرگ بودنش باشه ، در این خصوص ترجیح میدم زمان خودش پاسخگوی اینگونه مباحث باشه ، کارهای من امضاء خودش رو داره و چیزی که مردم شنیدن و دیدن برای قضاوت کفایت میکنه . خوب منهم به یه عده به اصطلاح اساتید حق میدم که وقتی حرفی برای گفتن ندارن از پله خیلی های دیگه بالا برن ولی غافلن از اینکه مردم ما خیلی باهوش تر از این حرفا هستن. فکر میکنم همین قدری هم که گفتم خیلی دربارش حرف زدم . اما یک سری عکس هست که من به سایت شرجی می دم که ثابت بشه بزرگوارانی چون مرحوم ناصر عبداللهی ، رضا صادقی ، غلامرضا صنعتگر ، کرامت الله مشتاقی و محمود راهبر که اومدن توی استودیو و این کار خوندن ، لطف کردن به احترام من و بخواست و خواهش من اومدن . مطمئنا آقایونی که الان ادعای تنظیم این کار رو می کنن اون موقع گوشه خونشون خوابیده بودن اما من تا ساعت ۴ صبح مشغول ضبط وکال آقای صادقی و ویولن آقای شهرکی  در استودیوی پارت در تهران بودم . ترجیح میدم بیش از این راجع به این موضوع صحبت نکنم.

شرجی –  ویژگی یه خواننده خوب ؟
اول باید مشخص کنیم که تعریف ما از خواننده چیه ؟ ما دو نوع خواننده داریم : خواننده تکنیکال و خواننده احساسی, خواننده تکنیکال در خوندن بیشتر از اینکه به احساس توجه کنه به تکنیک  می پردازه، یعنی میشه یک ساز , میشه گفت یک خواننده تکنیکال برای موسیقی کلاسیک میتونه گزینه خوبی باشه اما برای موسیقی مردمی و پاپیولار یک خواننده با احساس خیلی مناسبتره , چقدرهم خوبه که این خواننده با احساس تکنیک خوانندگی رو خوب بلد باشه و با فضای موسیقی جهان آشنایی داشته باشه، چه غربی و چه شرقی

شرجی –  خواننده مورد علاقه شما ؟ 
مرحوم ناصر عبداللهی، دکتر اصفهانی، رضا صادقی از داخل ایران و از خواننده های خارج از کشور آقای استیو واندر ,اریک کلاپتون ، خانم ماریا کری و ویدنی هیوستن

شرجی –  با کدوم یکی از خواننده های مطرح کشور تا بحال همکاری داشتید؟
مطرح ترینشون آقای صادقی هستند، در آلبوم یکی بود یکی نبود که منتشر شد، درتنظیم قطعه رویای دریا و قطعه بندریش همکاری داشتم. اما در آلبوم جدیدش که فکر کنم تا ۲ماه دیگه به اسم یادگاری منتشر بشه بعنوان مشاور تنظیم درکل قطعات ،نوازندگی کل سازهای الکترونیک و پیانو باز هم  در کل قطعات و میکس و مسترین ۵ قطعه از آلبوم، افتخار همکاری با ایشون رو داشتم .همچنین با جناب مرحوم عبداللهی در کار همدلی  ,دیگر دوستان رو خودم زیاد اصراری برای همکاری نداشتم. در ابتدا خیلی چیزها رو در آلبوم رضا خواستم برای خودم و رضا جان ثابت کنم ، بعداً وارد بحث تنظیم برای دوستان دیگه شدم. پیشنهادهای زیادی برای کار در ایران و خارج از ایران داشتم اما به دلایلی که عرض کردم تا الان نپذیرفتم.

شرجی – ارتباط شما با رضا صادقی چگونه شکل گرفت ؟ 
رضا از مرحوم سروش خرمی شنیده بود که یک نوازنده خوب هست که توی بندر لنگه زندگی می کنه ، از اونجایی که ایشون آدم بزرگیه و دوست داره شاهد پیشرفت کسانی باشه که خوب کار میکنن با من تماس گرفت، این شد که اومدم بندر عباس.رضا همیشه بعنوان یک مشوق خوب در کنارم بوده ، هچنین افتخار همکاری با ایشون را به مدت کوتاهی در گروه قبلی مشکی پوشان داشتم . دلیل رفتن من به تهران پیشنهاد رضا بود و همکاری من با رضا از روی محبت بود و با محبت خواهد ماند.

شرجی – شما به عنوان کسی که با رضا صادقی هم کاری می کنید ، دلیل موفقیت ایشون را در چی می بینید؟
بعنوان دوست صمیمی که در کنارش هستم اول از همه مردم داریش ، پایبند بودن به اصالتش ، جنوبی بودنش و از همه مهمتر علاقه و نزدیکی بسیار بسیار زیادش به خانوادش و مردمش و سادگیش

شرجی –  با عنایت به اینکه شما هم تنظیم کننده و آهنگساز هستید و هم به کار خوانندگی میپردازید ، برای اهالی شرجی بگید که کدوم یک جایگاه بالاتری برای شما داره و چرا ؟ 
تنظیم رو خیلی بیشتر دوست دارم چون در تنظیم شما یک ملودی ساده و خیلی خام رو پرو بال بهش میدید و یک لباس محترم تنش می کنید پس اینو بیشتر دوست دارم و در وحله دوم آهنگسازی رو,  راستش من که اگر میخونم صرفاً جهت اتود کارهای دوستان هستش که بدونن چی باید بخونن پس خودم رو خواننده نمی دونم

شرجی –  راز ماندگاری یک تنظیم کننده ؟
به روز بودن تفکرات موسیقیایی تنظیم کننده و خلاق بودنش ,البته این را هم بگه که این فقط ۴۰ درصد ماجراست ، ۶۰ درصد بقیه هم رازه ، راز رو هم نمی گن

شرجی – بهترین خاطرات موسیقی درگذشته و حال ؟
در گذشته لحظات تنهایی که برای ساختن موزیک در کنار محمود برادرم میگذراندم در حال حاضر هم در کنار رضا

شرجی –  تفاوت یک اثر خوب و یک اثر ماندگار؟
اثر خوب  ده روز الی یک ماه بر سر زبانهاست ولی اثر ماندگار یک یادگاری که می مونه، حتی اگه زمزمه هم نشه  امابعنوان یک ستاره نزد مردم باقی میمونه

شرجی –  موفق ترین تنظیم کننده استان هرمزگان از نظر معین؟
همه برای بهتر بودن تلاش میکنن موفق ترین کسیه که بهترین باشه

شرجی –  تا چه حدی از کارهای غربی و سبکهای غیر ایرانی ایده میگیرید و آیا با الگوبرداری موافق هستید یا خیر؟
صد در صد موافقم , وقتی گفته میشه جهان یک دهکده جهانی، پس اونقدر کوچیک هست که ذهنیت ما آدمها میتونه خیلی به هم دیگه نزدیک باشه , اونها از سبکهای ما استفاده میکنن و ما هم قطعاً از سبک اونا استفاده میکنیم  و چقدر خوبه این مسئله , به همه پیشنهاد میکنم این کارو بکنن

شرجی –  بنظر شما در ارائه یک اثر خوب تنظیم نقش مهم تری ایفا میکنه یا آهنگسازی ؟
یه تنظیم خوب میتونه یه آهنگ بد رو بسیار عالی جلوه بده و یک آهنگ خوب می تونه یک تنظیم ضعیف رو بالا ببره، پس میشه گفت لازم و ملزوم همدیگه هستن

شرجی –  تنظیم اکوستیک یا الکترونیک؟کدوم بیشتر مورد پسند شماست؟
اکوستیک , تمایل هر موزیسینی به موسیقی اکوستیک هست اما دوست ندارم به موزیک روز دنیا که موزیک الکترونیک هست فکر نکنم وتنظیم نکنم ، مهمتر از همه اینکه جهانی بودن همه موسیقیها رو در بر می گیره و من هم به جهانی بودن فکر میکنم

شرجی –  خصوصیات یک اثر برتر ؟
با شخصیت بودن یک اثر و الغاء یک اثر حساب شده و علمی

شرجی –  نقش ترانه سرا در خلق یک اثر ؟
پنجاه در صد خلق یک اثر به ترانه سرا بستگی داره

شرجی –  اکثر قطعاتی که با ترانه مجید ذاکری ، آهنگسازی هادی آرمین و تنظیم شما خلق میشه مورد توجه واقع میشه ؟ چرا؟
به خاطر حس خوب و احترام مشترکی که بین ما سه تا دوست هست

شرجی –  چرا معین راهبر کم کار شده ؟
فکر نکنم چنین چیزی باشه، اما یه مدت پر کار بودم چون کار زیادی بلد نبودم اما الان کم کار شدم چون دوست دارم کاری رو برای بارها انجام بدم, نه برای یک بار

شرجی –  نظر شما در مورد خواننده هایی که کارشون رو می یارند تهران و سازکشی می کنند چیه ؟ 
همیشه استفاده از تفکر دیگران باعث موفقیت تو کاراشون میشه و من خوشحالم از این اتفاق ولی امیدوارم که در حد یک ویولن نباشه

شرجی –  فرق تنظیم در تهران و بندرعباس چیه ؟ 
هیچ فرقی نمی کنه, فقط تنظیم در تهران با حضور اساتید خوبی در سازهای مختلف صورت میگیره اما تنظیم در بندر عباس خودتی و خودت

شرجی – یکی از مشکلات در بندرعباس سازکشی کاراست ،  شما چه نظری در این باره دارید ؟
بنظر من نوازنده های  قدرتمند در سازهای مختلف رو که در تهران میشه به آسونی به دست آورد ، در استان نداریم (مثلا ساز ویولن)

شرجی –  راز موفقیت خودتون را در چی میدونید؟
توکل به خدا ، دعای پدرم و مادرم و داشتن مردم خوبی مثل شما و در آخر سادگی

شرجی –  مراحل مختلف خلق یک اثر خوب را بترتیب نام ببرید؟
ادغام احساس ,خلاقیت و تکنیک در زمان مناسب و با شخص مناسب

شرجی –   برترین تنظیم کننده در سطح کشور ؟
خودم  ,( با خنده ) می دونم خیلیها میگن از خود راضی , اما اگر از خود راضی نباشم خدا هم از من راضی نیست

شرجی –  توصیه شما برای کسانی که به حرفه آهنگسازی و تنظیم علاقمند هستند؟
لطفاً موزیک با وکال گوش ندید فقط موزیک بدون کلام گوش کنید و از اکوردها و فضاهای هارمونی موزیک بی کلام قدرتمند دنیا استفاده کنید, البته منظورم از موزیک بدون کلام موزیک درجه دو یا سه امثال یانی نیست اشخاص و گروه های  بزرگی مثل آقای چیکوریا و آقای ری چارز و نوازنده های گیتار مثل استاد بی بی کینگ ، آقای کلپتون و آقای گیلمور و انیو موری کونه

شرجی – گاهی اوقات مشاهده می شه که در کارهای تنظیم شده توسط شما ، اسمی از تنظیم کننده برده نمی شه ، نظرتون در این باره چیه ؟
این برمی گرده به لطف دوستان , گاهی وقتها از خیلی ها انتظار میره اما متاسفانه …….
شما به نکته جالبی اشاره کردید , چندی پیش یکی از دوستان کاری رو که براش تنظیم کرده بودم رو نه تنها اسم منو نزد بلکه منو به عنوان نوازنده پیانو معرفی کرد و این دوست اینقد مهربان بود که اسمم رو به عنوان پیانو هم به درستی ننوشت و منو (Rahnbar)  معرفی کرد اما می زارم پای اینکه شاید  حالش خوب روزش بد یا حالش بد روزش خوب بوده اما بازم ازش ممنونم

شرجی –  یک جمله در تعریف معین راهبر؟ 
جنوبی جسور, رفیق صبور ,با نگاهی به آینده دور و غربت نشین مجبور

شرجی –  جایگاه محمود راهبر از نظر شما؟
جایگاه محمود رو مردم مشخص میکنن نه من,من فقط برای برادرم  بعنوان یک موزیسین حرفه ای تنظیم میکنم و اون هم بعنوان یک خواننده حرفه ای می خونه ,من و محمود هردو تلاش میکنیم که بهترین جایگاه رو داشته باشه,اما در نهایت این مردم هستن که جایگاه محمود رو مشخص می کنن

شرجی –  در طول فعالیت هنریتون از حضور چه اساتیدی بهره گرفتید؟
رضا صادقی ،دکتر محمد رضا چراغعلی, سید بهنام ابطحی , پویا نیک پور ,بابک شهرکی ,بابک یوسفی , بابک ریاحی پور , فیروز ویسانلو ,ایمان حجت ,وخصوصا دوست صمیمیم پیام طونی ، برادرم محمود و دیگر اساتید که تعدادشون زیاده

شرجی –  برنامه و هدف شما برای آینده کاری ؟ 
جهانی شدن

شرجی – جدا از تنظیم و آهنگسازی به خوندن یا کار دیگه ای هم مشغول هستی ؟
قبلاً هم اینو گفتم که اگر می خونم صرفاً جهت اتود کارهای دوستان هستش که بدونن چگونه باید بخونن ، فکر نکنم روزی برسه که در کنار صدای نزدیکی مثل برادرم محمود من حتی به خودم اجازه بدم بخونم و اینو بدون اغراق میگم نه اینکه برادرم باشه فقط و فقط به حکم یک هنرمند میگم تا وقتیکه محمود می خونه من به خودم اجازه خوندن نمیدم و تا وقتی که توی گروه رضا صادقی که یکی از بهترین ستاره های ایران هستش ، نوازندگی پیانو رو بر عهده دارم اسم خودم رو نمی تونم خواننده بزارم ولی زمزمه کردن یک آهنگساز و خوب خوندن یک تنظیم کننده می تونه توی تعریف تحریر ها و پزیشن صدایی مخاطب خودش بی تاثیر نباشه ولی جز تنظیم و آهنگسازی به چیز دیگه علاقه ندارم و زنده نیستم اگر کاری بکنم که بهش علاقه ندارم ,پس زندگی می کنم برای زندگی کردن ارزش قائلم و ارزش زندگیم رو در چیزی میبینم که بهش علاقه دارم

شرجی – بهترین دوستت ؟
خدا. خانوادم. رضا و خودم

شرجی – ضعف موسیقی استان رو در چی می بینی ؟
عدم وجود امکانات لازم برای یک کار حرفه ای و عدم وجود تفکر حرفه ای در کارهای امروزی ،اما اینها دلیل بر این نیست که توی استان هنرمندان حرفه ای وجود ندارن فقط چون امکانات حرفه ای وجود نداره آدمهای حرفه ای دست و پاشون بستست و با بال شکسته نمی شه تا عرش رفت

شرجی – به نظرت موسیقی استان به اون جایگاهی که باید رسیده, یا هنوز راه درازی رو در پیش داره ؟
مانده تا برف زمین آب شه

شرجی – نقش سایت ها رو در پیشرفت موسیقی استان چطور می بینی ؟
بسیار نافذ و بسیار قدرتمند،  امیدوارم به بیراهه نرن و موسیقی های محترمی را از جنوب  به ایران و جهان معرفی کنند اما با کارشناسی و دقت

شرجی –  توصیه شما به شرجی؟
خوب هستین ولی دوست دارم خوبتر از این باشین

شرجی – بهترین و بدترین روز زندگیت ؟
بهترین روز زندگیم ورود به دنیای موسیقی و بدترین روز زندگیم خداحافظی از دنیای موسیقی

شرجی – برای درک بهتر موسیقی چه راهی رو پیشنهاد می کنی ؟
شنیدن موسیقی بی کلام

شرجی – از آخرین کارهات برای ما بگو؟
آخرین کارهایی که پخش شده قطعه نفرین  با صدای محمود برادرم که ویدیو کلیپ هم شده ، کار خجالت از دوستم پیوند که باز هم ویدیو کلیپ شده ، کار مرگ عشق از امین احمدپور و کار بر مگرد از احمد رضایی

موسیقی: آرامش من
بندرلنگه: 
دلیل غرورم
پدر و مادر : 
بالاترین ارزش بشریت, دلمم براشون خیلی تنگ شده
ناصر عبداللهی : 
خوندنی نبود ، موندی شد 
رضا صادقی: 
یاور همیشه مومن
محمود راهبر: 
فراتر از یک  برادر
مجید ذاکری: 
مصداق واژه اصالت شعری بندرعباس
هادی آرمین: 
جوان با اراده و اصیل بندری
هادی صدری: 
بی ریا و بااستعداد
مجتبی ضعیفی : 
جوانی لایق و پر از احساس زیبا
مهدی آرامباش: 
نقطه ته خط .
تهران: 
غربت مساوی با پیشرفت
کنسرت: 
اکسیژن
استودیو: 
جایی برای تخلیه احساس
محمد جواد رسولی: 
نگاهی تازه در دنیای مجازی واز بوی جنوب

برچسب ها : ,

نظرت در مورد این کار چیه؟

هیچ نظری برای این مطلب ارسال نشده است.

آخرین آثار منتشر شده