ورود به سایت

رمزتو فراموش کردی؟

عضویت در سایت

مجله آنلاین موسیقی استان هرمزگان

شاید می‌توان او را در بین نخستین لژیونرهای نوازنده استان هرمزگان قلمداد کرد که پیشرفت و اعتلای نام هرمزگان را به مشکلاتش در سفر به پایتخت ترجیح داد و توانست با نوازندگی در کنسرت‌های خوانندگانی مطرح همچون زنده‌یاد ناصر عبداللهی، محمد اصفهانی، احسان خواجه امیری، رضا صادقی، محسن یگانه و بسیاری دیگر نام و اعتباری برای خود دست‌وپا کند. وی که به‌ندرت تن به نشستن مقابل خبرنگاران و پاسخگویی به سؤالاتشان می‌دهد این بار مهمان سرویس فرهنگ و هنر ایسنا بود و به خاطراتش از اجرا با زنده‌یاد عبداللهی تا چگونگی حضور در گروه مشکی پوشان و نوازندگی در برنامه خندوانه پرداخت.

چگونگی سفر به پایتخت

مجتبی شکاری با بیان اینکه متولد سال ۱۳۵۶ در محله کوی فرهنگیان بندرعباس و دارای مدرک تحصیلی دیپلم رشته علوم انسانی است، عنوان کرد: ابتدای شروع فعالیت هنری من با صدابرداری بود و در دهه ۷۰ در یک فروشگاه تجهیزات صدا در بندرعباس کار صدابرداری را انجام می‌دادم.

وی افزود: فروشگاهی که من در آن مشغول به فعالیت بودم در جهت گسترش فعالیت‌هایش شعبه‌ای را در تهران افتتاح کرد و به همین خاطر من برای همکاری با این فروشگاه به شعبه تهران منتقل شدم.

با یک تلفن به گروه ناصریا ملحق شدم

شکاری با بیان اینکه از ۲۰ سالگی گیتار بیس می‌نواختم و سال‌ها از آن به دور بودم ولی زمینه کاریم موسیقی بود، ادامه داد: در همین حین با توجه به آشنایی‌ای که با مرحوم ناصر عبدالهی داشتم و به فروشگاه شعبه تهران می‌رفتم، مرحوم عبدالهی با پیشینه‌ای که از نواختن گیتار بیس من داشت، طی تماس تلفنی به بنده گفت زمانی که به تهران آمدی با من تماس بگیر.

وی ابراز کرد: به دلیل اینکه سال‌ها نواختن را کنار گذاشته بودم، اوایل خیلی این موضوع را جدی نگرفتم و در روزهای ابتدایی که به تهران رفته بودم با مرحوم ناصر عبدالهی تماس گرفتم و فکر این موضوع را نمی‌کردم که بگوید فردا با گیتار خود نزد من بیا و من روز بعد اولین دیدار خود پس از سفر به تهران با وی داشتم.

این نوازنده بندرعباسی اظهار کرد: در آن دیدار مرحوم عبداللهی از من درخواست اجرا کرد و پس از آن به من گفت ایراداتی در نواختن داری اما درست می‌شود و فکر نمی‌کردم که با این اوضاع نوازندگی که داشتم پیگیر من شود که چند روز بعد مدیر برنامه‌اش طی تماس تلفنی از من دعوت کرد که در تمرین‌های گروهشان شرکت کنم.

زنده‌یاد عبدالهی مصر به حضورم در گروهش بود

شکاری تصریح کرد: من با سیستم کاری گروه‌های بزرگ هیچ آشنایی نداشتم و این حضور برایم بسیار سخت بود ولی تحت هر شرایطی خودم را با این سیستم وفق دادم اما مرحوم ناصر عبدالهی در این بین بسیار علاقه‌مند بود من در آن گروه بمانم و با وجود اصرار من به عدم همکاری، مصر به حضور من در گروه بود.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه من از شرایط نوازندگی در گروه موسیقی به دور بودم، در این همکاری اذیت می‌شدم و به همین دلیل به مرحوم پیشنهاد دادم چند مدتی را به تمرین بپردازم و بعد از آن مجدداً به گروه نوازندگی بپیوندم که وی مخالفتی نکرد و از این بابت خوشحال شدم که گفتم بعد از این دیگر به سراغم نمی‌آید.

این هنرمند خاطرنشان کرد: با این شرایط تمرینات خود را نیز ادامه می‌دادم و بعد از ۶ ماه مجدداً با من تماس گرفت و به من گفت گروه نوازندگی خود را در حال تغییر هستم و بعد از آن حدود سال ۸۲ بود که همکاری جدی خود را با گروه ناصر عبداللهی آغاز کردم.

شکاری بیان کرد: در طی سال‌ها همکاری با مرحوم عبدالهی علاوه بر شهرهای مختلف کشور در کشورهای مختلف از جمله ارمنستان، امارات، تاجیکستان و … به اجرا پرداختیم.

وی تصریح کرد: این همکاری حدود ۲ سال به طول انجامید و بعد از آن مرحوم عبداللهی به بندرعباس مهاجرت کرد که از آن پس گروهی دیگر را در بندرعباس برپا کرد.

رضا صادقی مورد تحسین زنده‌یاد عبداللهی بود

این نوازنده ابراز کرد: هم‌زمان با مهاجرت مرحوم ناصر عبداللهی به بندرعباس من با رضا صادقی نیز در ارتباط بودم، اما هنوز رضا صادقی به تهران نیامده بود که به خاطر دارم یکی از آثارش را برای مرحوم عبداللهی پخش کرده بودم و وی گفت این صدا آینده خوبی دارد.

شکاری افزود: بعد از همکاری با مرحوم ناصر عبداللهی لوازم موسیقی را نیز رها کرده بودم و کارهای استودیو موسیقی را انجام می‌دادم و بعد از اینکه رضا صادقی مجوز اجرای خود را در تهران گرفت همکاری خود را با وی آغاز کردم و در این بین با احسان خواجه امیری نیز همکاری می‌کردم.

وی ادامه داد: بعد از این همکاری‌ها با محسن یگانه، علی لهراسبی، حمید حامی، فرزاد فرزین و محمد اصفهانی نیز به عنوان نوازنده گیتار بیس همکاری داشتم و با احسان خواجه امیری و محسن یگانه در خارج کشور نیز چند اجرا را داشتم و دوران بسیار خوبی را با هم رقم زدیم.

این نوازنده اضافه کرد: بعد از خروج از گروه نوازندگی محمد اصفهانی و پیش از شروع همکاری مجدد با رضا صادقی حدود یک سال نوازندگی را کنار گذاشتم و در این بین پیشنهادهای خوبی را نداشتم بیشترین دلیل کنار گذاشتن یک سال نوازندگی‌ام همین موضوع بود.

چگونگی همکاری با برنامه خندوانه

وی اظهار کرد: یکی از دوستانم که نوازنده گیتار بیس در برنامه تلویزیونی خندوانه بود به دلیل تداخل کاری مدتی را نمی‌توانست به این برنامه برود و از من درخواست کرد این مدت را جای وی به نوازندگی در این برنامه بپردازم و در آنجا صداپیشه جناب خان به محض اینکه فهمید من بندرعباسی هستم چند اثر بندرعباسی را از من درخواست کرد و متن آن ترانه‌ها را در اختیارش قراردادم که باعث افتخار من بود و توانستم یک مدت هرچند کوتاه با این برنامه تلویزیونی همکاری کنم و در همین مدت نیز نوید عبداللهی (فرزند ارشد مرحوم ناصر عبداللهی) مهمان این برنامه بود که توانستم برای اجرای وی در این برنامه تلویزیونی نیز نوازندگی کنم.

شکاری بیان کرد: من آدم سختگیری نیستم و برای پیوستن به گروه‌های مختلف به دنبال شرایطی هستم که بدون کمترین تنش به اجرا بپردازم زیرا تنش در گروه در نوازندگی هم اثر مخرب می‌گذارد.

حتی گیتارم را برای فروش گذاشتم اما…

شکاری تصریح کرد: آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و در مدتی که از گروه موسیقی محمد اصفهانی جدا شدم انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت موسیقیایی نداشتم و حتی گیتارم را برای فروش گذاشتم اما فروش نرفت ولی هر مسیری که می‌رفتم در پایان به موسیقی ختم می‌شد.

وی ابراز کرد: خیلی کم به کار تدریس می‌پردازم و اگر ببینم کسی علاقه زیادی به یادگیری گیتار بیس دارد بی چشم‌داشتی وی را در این زمینه کمک می‌کنم.

این نوازنده گیتار بیس ادامه داد: در گذشته فضای مجازی نبود و دسترسی به فیلم‌های آموزشی برای یادگیری سازها به این‌گونه آسان نبود و با پرس‌وجو از افراد مختلف نواختن گیتار بیس را آموختم ولی در تهران چند جلسه نزد استاد ریاحی پور که از بهترین نوازندگان گیتار بیس کشور است به یادگیری نکاتی پرداختم.

وی اظهار کرد: در هرمزگان نوازندگی گیتار بیس در نسل‌های جدید بسیار پیشرفت خوبی داشته است و نوازندگان بندرعباسی در نوازندگی سازهای تخصصی خود سرآمد هستند.

شکاری عنوان کرد: اگر در موسیقی تنها به دنبال مسائل مالی باشیم پیشرفت خوبی نخواهیم کرد چون این هنر از دل برمی‌تابد و باید با عشق آن را دنبال کرد زیرا اگر با عشق باشد سختی‌های آن دیده نمی‌شوند.

خاطره‌ای جالب از زنده‌یاد عبداللهی

این نوازنده ابراز کرد: روزی برنامه بزرگداشتی برای مرحوم ابراهیم منصفی در بندرعباس بنا به برگزاری بود و از من برای صدابرداری دعوت‌شده بود که در سالن صدابرداری مراسم را انجام دهم که متأسفانه بلیت برای سفر به بندرعباس را نتوانستم تهیه کنم و به خانه مرحوم عبداللهی رفتم، وی علت سفر بنده را جویا شد و توضیح دادم که بزرگداشت این هنرمند هرمزگانی بود و ناصر عبداللهی در جواب گفت روزی می‌رسد که بزرگداشتی چنین باشکوه را در سطح کشور برای من خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: اوایل فعالیت در تهران مرحوم عبداللهی خیلی علاقه‌مند بود که در بندرعباس اجرا بگذارد که شرایط هموار نبود و نتوانست اجرایی را در بندرعباس برگزار کند.

شکاری اضافه کرد: مرحوم ناصر عبداللهی و رضا صادقی هر دو بسیار علاقه دارند نوازندگان بندرعباسی با آن‌ها همکاری داشته باشند که در گروه موسیقی مرحوم عبداللهی بنده و اسحاق احمدی بندرعباسی بودیم و پیروز قدم‌زنی و مرتضی کریمی نیز در چند اجرا با ما همراه بودند .

فردی نیستم که گله‌مندی‌ای از کسی داشته باشم

وی خاطرنشان کرد: در مدتی که روی استیج حضور نداشتم از من کمتر یادی می‌شد و فردی نیستم که گله‌مندی‌ای از کسی داشته باشم.

این نوازنده در پاسخ به این سؤال که مهاجرت به تهران در هنر شما تأثیری داشته است یا خیر، افزود: مسلماً زمانی که یک نوازنده سطح بالاتر را ببیند باید تلاش خود را کنند با آن‌ها هم‌سطح شوند وگرنه در میان آن‌ها جایی نخواهند داشت و در طول سال‌ها فعالیت در زمینه نوازندگی با هنرمندانی که علاقه‌مند بودم و صدای دل‌نشینی برایم داشتند همکاری کرده‌ام که این همکاری‌ها باعث خرسندی من هستند.

شناخته‌ بودن هنرمندان موسیقی هرمزگان در کشور برایم شگفت‌انگیز است

شکاری ابراز کرد: اینکه هنرمندان موسیقی هرمزگان از جمله منصفی در میان هنرمندان کشور شناخته‌شده‌اند برایم شگفت‌انگیز است و اینکه مردم هرمزگان موسیقی را می‌شناسند و انرژی خاصی را در اجراهای موسیقی دارند نوازندگان را نیز به وجه می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرمندان موسیقی کشور، بندرعباس را به عنوان قطب موسیقی کشور می‌شناسند و با توجه به اینکه بندرعباس سالن کوچکی را برای اجراهای موسیقی دارد صدای بسیار خوبی را دارد و انرژی حاضرین در سالن بسیار خوب است و حمایت مسئولین هرمزگان برای برگزاری اجراهای موسیقی تحسین‌برانگیز است.

این نوازنده اظهار کرد: در فرهنگ بندرعباسی چه در شادی چه در غم از دیرباز موسیقی حضور داشته است و مردم بندر با ریتم و موسیقی آشنایی دارند و نمی‌شود موسیقی را از فرهنگ مردم جنوب جدا کرد و کودکان نیز از سنین پایه با موسیقی آشنایی دارند.

وی عنوان کرد: در خصوص درآمد در موسیقی نه می‌توان گفت خیلی خوب است و نه می‌توان گفت خیلی بد است، زمان‌هایی وجود دارد که فعالیتی را در زمینه موسیقی نمی‌توان انجام داد که در این مدت درآمدی هم به طبع وجود ندارد و درآمد به دست آمده در ماه‌های دیگر را در آن ماه‌ها نیز باید هزینه کرد.

شکاری اظهار کرد: با شرایط حال که می‌شود موسیقی را راحت‌تر از گذشته به اجرا گذاشت شرایط مالی در این زمینه نیز بهتر شده و هنرمندان جدید مسیر هموارتری را نسبت به گذشتگان دارند.

نواختن ساز به‌صورت پلی‌بک بی‌احترامی به مخاطب است

وی در توصیه به افرادی که نوازندگی را آغاز می‌کنند، بیان کرد: نوازندگانی که به‌تازگی موسیقی را آغاز می‌کنند باید سواد موسیقی خود را همیشه بالا ببرند و بتوانند با تمرین و پشتکار سطح خود را در نوازندگی افزایش دهند.

این نوازنده بندرعباسی ادامه داد: بسیاری از نوازندگان جدید ساز را هم در اجراها پلی بک می‌نوازند که این کار بی‌احترامی به مخاطب است و نمی‌دانم این نوازندگان جواب وجدان خود را چه می‌دهند.

رضا صادقی همیشه نوآوری داشته است

وی تصریح کرد: رضا صادقی همیشه در مسیر خوانندگی خود نوآوری داشته است و اینکه در گروه جدید از نوازندگان بانو نیز استفاده کرده است مورد استقبال خیلی از هوادارانش قرارگرفته است و این نکته که در اجرای بندرعباس نیز از بانوان بومی بندرعباسی به عنوان هم‌نواز در اجرای آثار بندرعباسی بهره برد، بسیار خوب بود.

شکاری اضافه کرد: هنرمندان موسیقی باید نوآوری داشته باشند تا بتوانند ماندگار باشند و مخاطب بتواند با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار کند.

این نوازنده در پایان با بیان اینکه هیچ‌وقت به این موضوع فکر نکرده‌ام که نوازندگی را تا کجا ادامه دهم، گفت: شور و هیجان اجرای روی صحنه را خیلی دوست دارم و هر هنرمندی به حمایت توسط مردم علاقه‌مند است و برای ادامه فعالیت نیاز به حمایت معنوی نیز دارد.

 

برچسب ها : , , , ,

نظرت در مورد این کار چیه؟

هیچ نظری برای این مطلب ارسال نشده است.

آخرین آثار منتشر شده